والعصر

في رحلة قرآنية جديدة ومع صحبة أيات متجددة النفع والعطاء  مع سورة صغيرة الحجم عظيم الأثر، سورة العصر آياتها الثلاث 

( وَالْعَصْرِ ۝ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ۝ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ)

القسم في القرآن 

استخدم القرآن أسلوب القسم في مواطن كثير  في بدايات السور القرآنية و  في قلب منها ،و  كان القسم في القرآن أسلوب تعبيرا أضفى المزيد من الجمال فكذلك كان القسم في القرآن تنبيها علي أهمية المقسوم به وكثيرا، ما كان القسم القرآني بظواهر الكونية او بالأوقات المختلفة ومن ذلك.  والنجم، والفجر، والشمس وضحها،  والليل ثم والعصر

كلمة  ذات اوجه (العصر)

فكلمة العصر تتطابق مع (صلاة  العصر ) الصلاة الثالثة من حيث ترتيب وهي الصلاة التي تأتي في النصف الثاني من اليوم وتشير إلى قرب نهاية اليوم  وبعد يوم شاق من العمل واقتراب الغروب كأنها تنبيه علي أهمية تلك الصلاة  وقد أشار القرآن إلى أهمية تلك الصلاة في موضوع آخر من سورة البقرة 

( 2:238 حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ)

والعصر تعني الزمان أو الوقت و لعلها إشارة إلى أن المسلم ابن عصره و زمانه  يدرك ما يدور حوله ليس بمعزل عن التطور وليس بمعزل عن المعارف الحديثة وجدير به أن يأخذ بكل الأدوات المتطورة التي من شأنها أن تخدمه وتخدم دينه ، والعصر هو عمرك و زمانك

أما العصر كفعل، فتعني الضغط علي الشئ حتي يخرج ما فيه ، فأنت يا أيها المسلم عليك تعصر عمرك اضغط عليه ضغط جاهد نفسك أبذل وسعك و طاقتك حتي لا يضيع عمرك سدى

من الخاسرون؟

وبعد القسم بالعصر ( العمر - الزمان) إن الإنسان أي إنسان لفي الخسر إلا هؤلاء الذين أمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ، كل الناس يخسرون إلا الصالحون ، يخسرون  عصرهم و وزمانهم و عمرهم، لأنهم يضيعون أعمارهم سدى  ولا يحسنون الاستفادة منه  ولا يحسنون عصره والضغط عليه  والانتفاع بما فيه من ساعات وأيام وشهور وسنوات وهي . تتسرب كما تتسرب المياه من بين أصابع اليد

أربع صفات للرابحين 

هؤلاء الذين لا يخسرون عصرهم وعمرهم  هم المؤمنون - الذين يعملون الصالحات - يتواصون بالحق - يتواصون بالصبر

الذين أمنوا  و الإيمان هو الأساس، و هو الدافع و المحرك و الباعث  علي عصر العمر وضبط الوقت

وثمرة هذا الايمان وثمرة عصر الوقت هو العمل الصالح بل الصالحات ، الصالحات عامة كثيرة تشمل كل جميع مجالات الحياة الصالحة و جميع المنافع والطيبات، عمل صالح يستوعب كل سنوات ودقائق 

عمر المؤمن 

هولاء المؤمنين العاملين لابد لهم ان  يتواصوا بالحق ، الحق المستمد من الهدي القرآني والسنة المطهرة ، ذلك الحق الثابت اليقيني الذي يخرج العباد من عبادة العباد إلى عبادة رب العباد، والتواصي لا يأتي الا بعد حب في الله واخوة ، والتواصي يأتي ونحن نعمل سويا بالصالحات نعمل كتف بكتف لحمل الأمانة والدعوة، والتواصي نصيحة  والنصيحة واجبة لأخيك وقد روي مسلم في حديث تميم الداري قال، قال رسول الله صلي الله عليه وسلم (الدين النصيحة قلنا: لمن يا رسول الله؟ قال: لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم)

ثم إنكم أيها المؤمنون العاملون المتواصون بالحق عليكم بالتواصي بالصبر ، الصبر والثبات علي مشقة الطريق ووعورة ، مشقة التكليف وتبعاته ، و التواصي بالصبر علي كل مواجهة محتملة وكل ألم قد يكون

بين القرآن والسنة

 وجاءت السنة المطهرة تطبيقيا وتوضيحا للقرآن فكان الهدي النبوي في ختام كل مجلس وعند الإفتراق قراءة سورة العصر فعَنْ أَبِي مَدِينَةَ الدَّارِمِيِّ قَالَ : ( كَانَ الرَّجُلانِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا الْتَقَيَا لَمْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَقْرَأَ أَحَدُهُمَا عَلَى الآخَرِ : " وَالْعَصْرِ إِنَّ الإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ " ، ثُمَّ يُسَلِّمَ أَحَدُهُمَا عَلَى الآخَرِ ) رواه أبو داود 

إنتبه أيها الأخ المسلم فيما كان مجلسك؟ ،فيما قضيت الساعات او الدقائق الماضية ؟ هل قضيتها في عمل صالح ؟هل عصرتك تلك الساعات الماضية عصرا حتي تخرج بالنفع لك ولأمتك؟

ثم أخي قبل أن نفترق لنتذكر الإيمان والعمل الصالح ولنتواصي بالحق ولنتواصي بالصبر  ولنمضي ثابتين صابرين على طريق الحق

In a new Quranic journey, accompanied by fresh verses of benefit and generosity, with a small-sized yet impactful surah, Surah Al-Asr, its three verses are:

(1. By Al-`Asr (the time). 2. Verily, man is in loss, 3. Except those who believe and do righteous deeds, and recommend one another to the truth, and recommend one another to patience.)

The Oath in the Quran:

The Quran often employs the style of oath in many places, both at the beginning and in the heart of its chapters. This style serves to enhance beauty and draw attention to the importance of the subject matter. The Quranic oath can take various forms, including natural phenomena or different times of the day, such as the star, the dawn, the sun, the night, and now, the "Asr."

The Word "Al-Asr":

The word "Asr" can also refer to "Asr prayer," the third prayer of the day. It is performed in the late afternoon, signifying the approach of the day's end after a day of work. This prayer serves as a reminder of its significance. The Quran has highlighted the importance of this prayer in another context in Surah Al-Baqarah:

(2:238 Guard strictly your (habit of) prayers, especially the Middle Prayer, and stand before Allah in a devout (frame of mind).)

"Al-Asr" can also mean time or age, indicating that a Muslim is a product of their time and era. They should be aware of their surroundings, not detached from progress and modern knowledge. They should utilize all available tools to serve themselves and their religion. "Asr" is your age and your era.

"Al-Asr" as a verb means to squeeze or press something until what's inside comes out. As a Muslim, you must squeeze your life, exert yourself, and use your capabilities to ensure your life is not wasted in vain.

Who are the Losers?

After the oath of "Al-Asr" (time and era), the Quran states that all humans are in a state of loss except those who believe, perform righteous deeds, recommend truth, and recommend patience. All people are losers except the righteous. They lose their time, their era, and their lives because they squander their years, failing to make the most of them and not utilizing their time and life effectively. It slips away like water through their fingers.

Four Characteristics of the Winners:

The winners, those who do not lose their time and lives, are the believers, those who perform righteous deeds, those who recommend truth, and those who recommend patience.

Belief is the foundation and driving force behind utilizing one's time and managing it effectively.

The fruit of this belief and the effective use of one's time is performing righteous deeds. Righteous deeds encompass various aspects of a good and beneficial life, including all manners of goodness and benefits.

Then, there is the recommendation of truth, which comes after love for God and brotherhood. This recommendation occurs when believers work together for the good of their community and faith.

Lastly, there is the recommendation of patience, which is required in facing difficulties, challenges, and the inevitable pains of life.

The Relationship between the Quran and Sunnah:

The Sunnah, or the actions and sayings of the Prophet Muhammad (peace be upon him), serves as an application and clarification of the Quran. At the end of each gathering or when parting ways, the Prophet would recite Surah Al-Asr. Abu Medinat Al-Dareemy reported: "Two men from the companions of the Prophet, peace and blessings be upon him, would not part from each other until one of them recited to the other: 'By Al-`Asr (the time), verily, man is in loss.'"

Brother, take heed of your time and how you spent the past hours or minutes. Did you engage in righteous deeds? Did you utilize your time effectively to benefit yourself and your community? Before parting ways, let us remember faith, righteous deeds, truth, and patience, and let us continue steadfastly on the path of truth.

Next
Next

التعارف الرباني Getting to Know One Another for the sake of Allah